NowościPrawoPrawo Pracy
Zmiany obowiązujące od 30 lipca 2020 w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców!

W Internecie oraz prasie można znaleźć bardzo dużo niepokojących informacji o zmianach dotyczących delegowania pracowników od 30 lipca br. zmieni się wiele, ale z tych zmian wyłączony jest sektor transportu drogowego. Kierowcy będą nimi objęci dopiero za ponad 18 miesięcy i to na specjalnych warunkach, wynikających wprost z przyjętego niedawno Pakietu mobilności.

Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do sektora transportu drogowego od daty rozpoczęcia stosowania aktu ustawodawczego zmieniającego dyrektywę 2006\/22\/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących egzekwowania prawa oraz ustanawiającego szczegółowe zasady w odniesieniu do dyrektywy 96\/71\/WE i dyrektywy 2014\/67\/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego.

Dyrektywa Unijna 30 Lipca 2020

Dlaczego zmiany od 30 lipca nie obejmą kierowców?

Podczas procesu legislacyjnego dotyczącego zmiany dyrektywy o pracownikach delegowanych było bardzo dużo znaków zapytania o stosowanie delegowania w transporcie drogowym.

W szczególności wątpliwości dotyczyły tego, jakie rodzaje transportu powinny podlegać pod zagraniczną płacę minimalną. W większości kraje wymagały płacy minimalnej i innych formalności przy przewozach kabotażowych oraz międzynarodowych, wyłączając z tego tranzyty. Tak jest do teraz i tak pozostanie jeszcze przez co najmniej 18 miesięcy. W preambule dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2018\/957\/EU z 28 czerwca 2018 r. zmieniającą dyrektywę 96\/71\/WE dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, która ma wejść w życie 30 lipca 2020 r. znalazł się zapis:

201e(15) Z uwagi na wysoce mobilny charakter pracy w międzynarodowym transporcie drogowym wdrożenie niniejszej dyrektywy w tym sektorze budzi szczególne wątpliwości i trudności prawne, które mają zostać rozwiązane w przepisach szczegółowych dotyczących transportu drogowego, w ramach pakietu o mobilności, wzmacniających również zwalczanie oszustw i nadużyć.

u201d Oprócz zapisu w preambule ważny jest także art. 3 ust. 3, który wprost wyłącza sektor transportu drogowego ze stosowania zmienionej dyrektywy: